• Chi-running en five-fingers

    voeten in zandVorige week heb ik een verdiepingscursus chi-running gedaan bij Annemarie van Energia buitensport. Deze keer volledig op mijn five fingers. Het was mooi weer en de cursus duurde twee uur, er waren 4 cursisten dus volop individuele aandacht. Locatie was het Kralingse bos in Rotterdam. Onderdeel van de training was ook een filmpje wat Annemarie maakte van je loopstijl. Je ziet meteen waar je nog op moet letten en als je dat doet dan merk je meteen het verschil.

    Ik ben nog steeds aan het opbouwen omdat ik merk dat het toch wel wat van je voeten vergt.  Momenteel heb ik het barefoot running schema voltooid, het gaat tot 15 minuten aan één stuk. Vanaf nu plak ik er elke 3x lopen 10% aan vast. Nu dus 16,5 minuten. Mijn pace hou ik op 180 steps per minute door muziek op mijn telefoon met dezelfde bpm, wel lastig te vinden trouwens. Mijn telefoon is ook een beetje te groot voor het zakje in mijn broek dus met het erin wringen gaat de muziek ook wel eens uit. De tijd hou ik bij via een appje (HIIT inteval timer) waar ik mijn eigen tijden in heb gezet, het geeft een geluidssignaal bij het begin en einde van een run. En halverwege als je wil.

     

     


  • Hardlopen op 5 fingers

    In mijn vorige blog heb ik geschreven dat ik de Vibram 5 fingers KSO wilde aanschaffen. Een half jaar verder kan ik zeggen dat ze me tot nu toe goed bevallen.

    De eerste maanden heb ik ze alleen in huis gedragen, wie gaat er nu met die dingen de straat op :P

    Na een ChiRunning cursus bij energia-buitensport heb ik de stoute schoenen toch maar aangetrokken.  Eerst één minuut en dan verder op mijn gewone schoenen, en elke week  of drie trainingen een minuut langer. Je voeten meoten er namelijk heel erg aan wennen. Als je meteen 5 km op minimalist schoenen gaat lopen dan krijg je geheid blessures. Voordeel van deze schoenen is dat  je vanzelf beter gaat lopen want anders doet alles zeer, omdat er totaal geen demping in zit. Dus landen op je midden- en voorvoet en absoluut niet op je hiel. Ik kon dus meteen Chi-running goed oefenen. Wel heel langzaam opbouwen want er zijn genoeg voorbeelden van mensen die dit te snel hebben gedaan en daardoor nooit helemaal zonder schoenen met ondersteuning zijn gaan rennen. Ik zit nu op 4×3 minuten met 1 minuut pauze er tussen. Vanaf een paar maanden heb ik mijn gewone hardloopschoenen niet meer aan gehad. Ja, nog één keer om het te proberen. Is niet zo goed bevallen omdat je, als je even niet op je houding let, toch weer verkeerd gaat lopen. En dat heb je pas door als het ergens pijn gaat doen. Bij de vibrams merk je meteen dat je niet goed loopt en corrigeer je als vanzelf je houding en techniek.

    Voorlopig loop ik nog geen 5 km, ook omdat ik maar twee keer per week ga lopen. Ik merk dat mijn conditie nog niet zo goed is, vooral de eerste drie minuten loop ik te hijgen als een karrenpaard.

    Wat ik nog wel lastig vind is slecht wegdek. Er is een stukje baksteentjes in het parcours wat niet helemaal strak meer is. Als ik hierover loop dan moet ik goed opletten dat ik niet teveel zwik op de oneffenheden. Dan is je techniek nog belangrijker, wel een voordeel is dat je veel sneller kunt corrigeren dan bij dempende schoenen omdat je het meteen voelt als het fout dreigt te gaan. Bij gedempte schoenen gaat het misschien later fout maar je hebt het misschien niet door waardoor je alsnog geblesseerd kunt raken.

    Dus zoals gezegd, het bevalt me nog steeds goed en ik ga er nog even mee door


  • Dag 3 Five Fingers

    m148-hero

    Ik had Vibram 5 fingers besteld en vandaag ontvangen, helaas te groot dus teruggestuurd.

     

    Maatje kleiner is bijna niet meer te krijgen, alleen voor €15 duurder. Eerst maar eens wachten tot mijn geld weer terug staat op mijn rekening.

    Loekie heeft ook weer voor het eerst gewerkt, Sarah naar Oma en Joris naar Thom. Vanavond komt Stef logeren, met zijn koeienpak :)