Chi-running en five-fingers

voeten in zandVorige week heb ik een verdiepingscursus chi-running gedaan bij Annemarie van Energia buitensport. Deze keer volledig op mijn five fingers. Het was mooi weer en de cursus duurde twee uur, er waren 4 cursisten dus volop individuele aandacht. Locatie was het Kralingse bos in Rotterdam. Onderdeel van de training was ook een filmpje wat Annemarie maakte van je loopstijl. Je ziet meteen waar je nog op moet letten en als je dat doet dan merk je meteen het verschil.

Ik ben nog steeds aan het opbouwen omdat ik merk dat het toch wel wat van je voeten vergt.  Momenteel heb ik het barefoot running schema voltooid, het gaat tot 15 minuten aan één stuk. Vanaf nu plak ik er elke 3x lopen 10% aan vast. Nu dus 16,5 minuten. Mijn pace hou ik op 180 steps per minute door muziek op mijn telefoon met dezelfde bpm, wel lastig te vinden trouwens. Mijn telefoon is ook een beetje te groot voor het zakje in mijn broek dus met het erin wringen gaat de muziek ook wel eens uit. De tijd hou ik bij via een appje (HIIT inteval timer) waar ik mijn eigen tijden in heb gezet, het geeft een geluidssignaal bij het begin en einde van een run. En halverwege als je wil.

 

 

Hardlopen op 5 fingers

In mijn vorige blog heb ik geschreven dat ik de Vibram 5 fingers KSO wilde aanschaffen. Een half jaar verder kan ik zeggen dat ze me tot nu toe goed bevallen.

De eerste maanden heb ik ze alleen in huis gedragen, wie gaat er nu met die dingen de straat op :P

Na een ChiRunning cursus bij energia-buitensport heb ik de stoute schoenen toch maar aangetrokken.  Eerst één minuut en dan verder op mijn gewone schoenen, en elke week  of drie trainingen een minuut langer. Je voeten meoten er namelijk heel erg aan wennen. Als je meteen 5 km op minimalist schoenen gaat lopen dan krijg je geheid blessures. Voordeel van deze schoenen is dat  je vanzelf beter gaat lopen want anders doet alles zeer, omdat er totaal geen demping in zit. Dus landen op je midden- en voorvoet en absoluut niet op je hiel. Ik kon dus meteen Chi-running goed oefenen. Wel heel langzaam opbouwen want er zijn genoeg voorbeelden van mensen die dit te snel hebben gedaan en daardoor nooit helemaal zonder schoenen met ondersteuning zijn gaan rennen. Ik zit nu op 4×3 minuten met 1 minuut pauze er tussen. Vanaf een paar maanden heb ik mijn gewone hardloopschoenen niet meer aan gehad. Ja, nog één keer om het te proberen. Is niet zo goed bevallen omdat je, als je even niet op je houding let, toch weer verkeerd gaat lopen. En dat heb je pas door als het ergens pijn gaat doen. Bij de vibrams merk je meteen dat je niet goed loopt en corrigeer je als vanzelf je houding en techniek.

Voorlopig loop ik nog geen 5 km, ook omdat ik maar twee keer per week ga lopen. Ik merk dat mijn conditie nog niet zo goed is, vooral de eerste drie minuten loop ik te hijgen als een karrenpaard.

Wat ik nog wel lastig vind is slecht wegdek. Er is een stukje baksteentjes in het parcours wat niet helemaal strak meer is. Als ik hierover loop dan moet ik goed opletten dat ik niet teveel zwik op de oneffenheden. Dan is je techniek nog belangrijker, wel een voordeel is dat je veel sneller kunt corrigeren dan bij dempende schoenen omdat je het meteen voelt als het fout dreigt te gaan. Bij gedempte schoenen gaat het misschien later fout maar je hebt het misschien niet door waardoor je alsnog geblesseerd kunt raken.

Dus zoals gezegd, het bevalt me nog steeds goed en ik ga er nog even mee door

Dag 3 Five Fingers

m148-hero

Ik had Vibram 5 fingers besteld en vandaag ontvangen, helaas te groot dus teruggestuurd.

 

Maatje kleiner is bijna niet meer te krijgen, alleen voor €15 duurder. Eerst maar eens wachten tot mijn geld weer terug staat op mijn rekening.

Loekie heeft ook weer voor het eerst gewerkt, Sarah naar Oma en Joris naar Thom. Vanavond komt Stef logeren, met zijn koeienpak :)

Dag 2 Eerste werkdag

Vroeg op 5:35 maar ik was al om 4:45 wakker terwijl we toch pas om 1:00 uur naar bed gingen. Dus op de terugweg alweer knikkebollen, dat begint goed. Wat is dat toch, dat ik niet op tijd naar bed ga?

Hoogtepunt van de dag, nieuwjaarsreceptie LOL.
Kom je thuis, kerstboom weg. Dat ruimt lekker op.

Dag 1 De eerste pagina

Ik las gisteren op Facebook “Tomorrow is the first blank page of a 365 page book – Write a good one”. Als commentaar werd gegeven: “Maak er een goed boek van! Lees het over een jaar graag in 1 ruk uit!”

Dat bracht me op het idee om elke dag een stukje op mijn blog te schrijven of een foto te plaatsen, eens kijken hoe lang ik dat vol hou. Maar waar zal ik het dan eens over hebben? Een dagboek en dan chronologisch verslag doen van mijn dag? Lijkt me een beetje saai, toch?

Dus weet ik nog niet waar ik het over ga hebben, zomaar wat losse flodders over de dingen waar ik tegenan loop dan maar, voorlopig.

De laatste maanden heb ik heel veel Candy Crush gespeeld, what a waste of time. Maar zo verslavend. Je schiet er niets mee op, je kunt beter een boek lezen. Want ze zeggen dat dat goed voor je is. Hebben we hier een goed voornemen te pakken? Dan heb ik er nog wel een paar. Zoals, ik moet nodig meer sporten. Eén keer per week squash en T’ai Chi (had ik meer willen doen de afgelopen dagen, neits van gekomen) zet geen zoden aan de dijk. Heb al gekeken naar een Taxc fietstrainer maar waar doe ik dat dan? Geen plek voor, dan maar weer naar de sportschool? Heb ik wel eens te berde gebracht. “Op de enige avond dat je thuis bent wil jij naar de sportschool ….” Wacht even, het kan ook op woensdagmorgen, mijn papadag. Alleen zijn er geen RPM/Spinning uren op woensdagmorgen bij één van de twee sportscholen in het dorp. FitForFree in capelle dan maar eens gaan bekijken. 3 km, 11 minuten fietsen vanuit Nieuwerkerk. Is te doen….

Even gekeken. Je moet minimaal een jaar lid blijven voordat je mag opzeggen. ‘t Is wel goedkoop en de eerste drie maanden gratis. Misschien eerst eens langs gaan op woensdagmorgen.

Nou dat was de eerste dag. Vandaag het gebruikelijke familiebezoek gehad en morgen weer werken.

Sweet ideas: 50 things to blog about

By: Fat Mum Slim

1. That thing that happened in high school that pretty much changed your life forever
2. The worst movie you ever did see, and why
3. Your favourite recipe, even if you’re the worst cook in the world. Sometimes there’s an art to making the best vegemite toast you could ever eat
4. The day you left home
5. That one time you told a huge lie and kinda got away with it {or perhaps you didn’t and that would make an even better blog post! Cringe}
6. The hardest thing you’ve ever been through
7. 9 things you just can’t handle {gross things like ugly toes etc etc}
8. Your day in photos {take a photo every hour from wake to sleep}
9. Your most excruciatingly embarrassing moment. We’ve all got one.
10. A letter to your 16 year old self. What advice would you give?
11. Your celebrity dinner party. Who would you invite?
12. A how-to post on something you know nothing about
13. Your first love/kiss, and don’t skip the awkward details
14. The day you started blogging. What were you thinking?
15. The most difficult decision you’ve ever made. Write from the heart.
16. 7 things you learned from being a kid
17. A letter to your mum/grandma/child
18. An anti-bucket list: the things you hope to never do before you die
19. The last thing that made you cry
20. Your earliest childhood memory
21. That thing that really gets your goat {Is it the way people drive? That sniffing noise your partner makes?}
22. The worst Christmas/Birthday you ever had {make it funny!}
23. What your Facebook status might be in 2018
24. What you’re addicted to, and why
25. Write your obituary
26. Write a how-to post on something you actually know a lot about, as obscure as it might be
27. Write a FAQ {frequently asked questions} post. This could be questions you get asked about your blog, or questions you get asked by your kids over and over again. Think outside the box.
28. That time that you met a complete stranger
29. Fashion: Your top 5 favourite bags/dresses/looks/hair-dos/shoes right now
30. What you’ve learned about life so far
31. Brain dump. What’s on your mind right now
32. Something you lost
33. Bad habits. Share yours and why you won’t give it up. Ever.
34. Who people think you are, compared to who you really are
35. If you only had one day to live, how you’d spend it
36. A thank you note to a ‘thing’, like coffee, or trashy TV
37. A guide to the town you live in
38. What you want to be when you grow up {yes, there’s still time}
39. Something you found
40. The menu for your last meal ever
41. A response to a popular blog post written by someone else – an opinion piece where you put your cranky pants on
42. Write a review: on anything… a new food, a book you just read, an App
43. Find your most popular blog post and then write a second series of it, or an update on it
44. Do a DIY. A step-by-step guide on how to make something
45. Set a goal, and a plan on how to get there
46. Create a post asking for advice on something that’s troubling you. People love to offer wisdom
47. Share the favourite room in your home, and why you love it
48. Top 5: Share a post with the top 5 blogs you just can’t get enough of
49. Share a secret you’ve never told anyone. Until now
50. Write a list post on things for people to blog about. Pretty much like this one just here.

Dat moet wel genoeg ideeën opleveren

 

Bijtje

For web